Samen met social media sterker in werk

Sinds ongeveer driekwart jaar gebruiken jobcoaches van Sterk in Werk intensief videobelprogramma’s als FaceTime en Skype. In dit project met de naam JobCL!CT hebben de cliënten een smartphone in bruikleen, de jobcoaches gebruiken een tablet. Zo kan er op elk gewenst moment contact worden gelegd. “Iedereen is enthousiast”, zegt jobcoach Paul van den Berg. “Het is een uitkomst.”

Samen met sociale media sta je sterker in werk.

“Ik werk nu alweer bijna anderhalf jaar als allround taxichauffeur”, vertelt Maarten. Op werkgebied geeft jobcoach Paul van den Berg van Sterk in Werk hem sturing. “Dat is handig”, legt Maarten uit, “want mijn communicatie met andere mensen gaat niet altijd gestroomlijnd. Ik heb af en toe problemen met mensen die leiding geven, met autoriteit. Soms pik ik dingen verkeerd op. Via mijn smartphone kan ik dan snel contact met Paul leggen, zodat hij me kan helpen.”

“En dan kunnen we meteen overleggen”, zegt Paul. “Wat is er precies gezegd? Wat wordt bedoeld? Meestal hebben we op maandag een vaste afspraak van een half uur tot drie kwartier. Dan nemen we via Skype de week door. Terwijl we praten, zien we elkaar. Dat heeft duidelijk een meerwaarde omdat ik dan meteen kan zien of het goed met hem gaat.

Al moet ik er meteen aan toevoegen dat deze manier van communicatie niet voor alle cliënten geschikt is. Sommigen ervaren het als een inbreuk op hun privacy en de werkgever moet het natuurlijk ook zien zitten. Het mooiste zou zijn als er ook met de werkgevers op deze manier contact kan zijn, maar soms vinden ze dat te veel gedoe of willen ze je gewoon samen met de cliënt zien. Met de baas van Maarten mail of bel ik meestal.”

Zorgvuldigheid

“Zorgvuldigheid bij het contact met de cliënt staat voorop”, aldus Paul. “Social media als FaceTime en Skype helpen daarbij. De nadruk ligt steeds op zelfstandig proberen dingen op te lossen met de mogelijkheid van ruggespraak. Voor cliënten geeft het gebruik van social media de zekerheid dat er altijd iemand is als het even niet lukt of als je een rotdag hebt, iemand die zoals in het geval van Maarten ook contact heeft met de persoonlijk begeleider van andere zorgverlenende instanties of met zijn moeder.

Want ook dat is een pluspunt: het gebruik van social media versterkt het netwerk. Bovendien kun je via social media samen een agenda beheren of een dagprogramma samenstellen. Handig als een cliënt veel hulpverleningscontacten heeft. Eigenlijk zou ik willen dat al onze cliënten FaceTime of Skype zouden gebruiken!”